Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia funkcjonalności, wygody i prowadzenia statystyk. To ustawienie można w każdej chwili zmienić, klikając opcję „Zmień ustawienia”. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, kliknij opcję „Tak, zgadzam się”.

Historia korporacji

Globalne kroki 1906–1925

8 minut czytania

Dynamiczny globalny rozwój nowo powstałej firmy zostały brutalnie przerwany przez pierwszą wojnę światową, po której Bosch musiała poddać się transformacji i wdrożyć innowacje, aby uporać się z jej skutkami.

Rysunek pieczęci adresowej zakładu Bosch w Nowym Jorku, z datą 1947.

Droga za ocean — rozpoczęcie działalności w Stanach Zjednoczonych

Wszystko zaczęło się od reklamy iskrowych układów zapłonowych w amerykańskich gazetach, która wygenerowała zamówienia opiewające na miliony dolarów w 1906 roku i podwoiła sprzedaż w ciągu jednego roku. Działalność w Stanach Zjednoczonych przynosiła takie sukcesy, że w 1912 roku firma Bosch rozpoczęła wytwarzanie swojego sztandarowego produktu we własnej fabryce w Springfield w Massachusetts.

Iskrowy układ zapłonowy Bosch dotarł w końcu również do Stanów Zjednoczonych. Swój komercyjny sukces Bosch zawdzięcza reklamie z 1906 roku.
Iskrowy układ zapłonowy Bosch dotarł w końcu również do Stanów Zjednoczonych. Swój komercyjny sukces Bosch zawdzięcza reklamie z 1906 roku.
Amerykańskie biuro sprzedaży Bosch w Nowym Jorku, ok. 1908. Oprócz istniejącej filii w Chicago otwarto dwie dodatkowe: w San Francisco w 1909 roku i w Detroit w 1910.
Amerykańskie biuro sprzedaży Bosch w Nowym Jorku, ok. 1908. Oprócz istniejącej filii w Chicago otwarto dwie dodatkowe: w San Francisco w 1909 roku i w Detroit w 1910.

88 procent — wynik globalizacji

Oprócz Stanów Zjednoczonych firma Bosch zaczęła rozglądać się za innymi rynkami na świecie. Po otwarciu biur sprzedaży w Republice Południowej Afryki w 1906 roku, w Australii w 1907, w Argentynie w 1908, w Chinach w 1909 i Japonii w 1911 sieć przedstawicieli Bosch obejmowała wszystkie kontynenty. W 1913 roku działalność poza terytorium Niemiec generowała 88 procent sprzedaży.

Około 1910 roku firma Bosch była reprezentowana na wszystkich kontynentach. W Wielkiej Brytanii ponad 90 procent samochodów było wyposażonych w iskrowe układy zapłonowe marki Bosch.
Około 1910 roku firma Bosch była reprezentowana na wszystkich kontynentach. W Wielkiej Brytanii ponad 90 procent samochodów było wyposażonych w iskrowe układy zapłonowe marki Bosch.

Nowe produkty — oświetlenie, prądnice i rozruszniki

Gdy samochody stały się przedmiotami codziennego użytku, a większe prędkości wymagały zwiększenia bezpieczeństwa, firma Bosch wprowadziła na rynek odpowiednie produkty w 1913 i 1914 roku. Oprócz systemu „Bosch light” — elektrycznego systemu oświetlenia, składającego się z reflektorów przednich, prądnicy, regulatora i akumulatora.

Samochód należący do ostatniego cara Rosji, Delaunay-Belleville, był wyposażony w system oświetlenia i układ zapłonowy oraz rozrusznik elektryczny wyprodukowane przez Bosch.
Samochód należący do ostatniego cara Rosji, Delaunay-Belleville, był wyposażony w system oświetlenia i układ zapłonowy oraz rozrusznik elektryczny wyprodukowane przez Bosch.
System oświetlenia samochodowego Bosch w Mercedesie 10/25 KM z prądnicą, reflektorami przednimi i regulatorem (ok. 1913).
System oświetlenia samochodowego Bosch w Mercedesie 10/25 KM z prądnicą, reflektorami przednimi i regulatorem (ok. 1913).
Rysunek niemieckich żołnierzy w czasie I wojny światowej.

Katastrofa — pierwsza wojna światowa

Wraz z wybuchem pierwszej wojny światowej w 1914 roku wszystkie zagraniczne rynki zniknęły w ciągu nocy, przerwano badania i rozwój, a produkcję przestawiono na uzbrojenie. Zamiast zapłonu iskrowego firma Bosch rozpoczęła produkcję zapalników do granatów. Około połowa siły roboczej otrzymała wezwanie do służby wojskowej, a ich pracę przejęły kobiety. Wskutek powołania 453 pracowników nigdy nie wróciło z wojny.

Po wybuchu wojny w 1914 roku, w celu zminimalizowania trudności, firma Bosch niezwłocznie zorganizowała szpital w hali, która pierwotnie była przeznaczona do wytwarzania reflektorów.
Po wybuchu wojny w 1914 roku, w celu zminimalizowania trudności, firma Bosch niezwłocznie zorganizowała szpital w hali, która pierwotnie była przeznaczona do wytwarzania reflektorów.

Logo Bosch

Szkic nowego logo (1918)

Nowy znak towarowy na świecie

Biura sprzedaży i znaki towarowe przywłaszczone w czasie pierwszej wojny światowej. Jednak wykupiona filia Bosch w Stanach Zjednoczonych nadal używała dobrze znanych znaków towarowych Bosch do celów reklamowych. Aby uniknąć zamieszania, główny innowator Gottlob Honold w 1918 roku szybko zaprojektował nowy znak towarowy w postaci kotwy w okręgu, który jest nieodłącznie kojarzony z firmą Bosch do czasów współczesnych.

Zdjęcie: Szkic nowego logo (1918)

Nowy początek — na przekór wszystkim trudom

Po zakończeniu wojny w 1917 roku publiczna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Robert Bosch AG musiała uporać się z ogromnym wyzwaniami. Powrót na globalny rynek był utrudniony przez rosnącą konkurencję, a jej patenty zostały uchylone. Jednak poddanie się nie było odpowiednim rozwiązaniem. Odświeżono stare kontakty i otwarto nowe rynki. Jednocześnie firma skoncentrowała się na głównej umiejętności — pragnieniem innowacji.

Prace konstrukcyjne i testy były prowadzone z pełną prędkością w zakładzie produkcji lamp w Feuerbach w latach 1920, aby umożliwić szybki postęp techniczny, który utracono w rezultacie wojny.
Prace konstrukcyjne i testy były prowadzone z pełną prędkością w zakładzie produkcji lamp w Feuerbach w latach 1920, aby umożliwić szybki postęp techniczny, który utracono w rezultacie wojny.
Wspólnie z wieloletnim szwedzkim partnerem, Fritzem Egnellem, w 1921 roku firma Bosch otworzyła w Szwecji filię AB Robo, odpowiadającą za sprzedaż wyrobów Bosch w krajach skandynawskich.
Wspólnie z wieloletnim szwedzkim partnerem, Fritzem Egnellem, w 1921 roku firma Bosch otworzyła w Szwecji filię AB Robo, odpowiadającą za sprzedaż wyrobów Bosch w krajach skandynawskich.

Nowe funkcje samochodów — wycieraczki i klakson

Działania przerwane przez wojnę zostały wznowione. Bezpieczeństwo w coraz bardziej zatłoczonym ruchu drogowym stało się siłą napędową dla badaczy i projektantów w Bosch. Światła do motocykli i rowerów, „gęgający” klakson Bosch, wycieraczki przedniej szyby i zapłon zasilany przez akumulator — te wynalazki dodano do portfolio produktów do 1926 roku.

Perfekcyjne, estetyczne wzornictwo stworzone przez inżynierów i głośny dźwięk — klakson Bosch (1921)
Perfekcyjne, estetyczne wzornictwo stworzone przez inżynierów i głośny dźwięk — klakson Bosch (1921)
Po tym, jak system oświetlenia Bosch na dobre zagnieździł się w pojazdach, na początku lat 1920 firma skierowała wzrok w stronę motocykli, jak ta maszyna marki Indian w 1921 roku.
Po tym, jak system oświetlenia Bosch na dobre zagnieździł się w pojazdach, na początku lat 1920 firma skierowała wzrok w stronę motocykli, jak ta maszyna marki Indian w 1921 roku.
Wyraźne widzenie w czasie deszczu było ważnym środkiem bezpieczeństwa. Firma Bosch przyjęła to na poważnie i od 1926 roku zaczęła produkować wycieraczki przedniej szyby.
Wyraźne widzenie w czasie deszczu było ważnym środkiem bezpieczeństwa. Firma Bosch przyjęła to na poważnie i od 1926 roku zaczęła produkować wycieraczki przedniej szyby.

Serwis samochodowy Bosch

Latarnia Bosch Service stała się wyróżniającym znakiem warsztatów.

Standaryzacja obsługi klienta na świecie

Sieć niezależnych warsztatów serwisowych i montażowych spełniających te same standardy nie była nową koncepcją. Istniała ona w Stanach Zjednoczonych jeszcze przed wojną. W 1921 roku firma Bosch uruchomiła program warsztatów „Bosch Car Service” poza terytorium Niemiec, co rozwinęło się tak szybko, że w 1930 roku istniało już 2750 warsztatów w 70 krajach. Warsztaty te pomagały promować nazwę Bosch na całym świecie.

Zdjęcie: Latarnia Bosch Service stała się wyróżniającym znakiem warsztatów.

Przenośniki taśmowe w ciągłej eksploatacji — produkcja na linii montażowej

Coraz jaśniejszy stawał się fakt, że konkurencyjne firmy osiągały jakość Bosch przy większej prędkości i niższych kosztach. Jedną z przyczyn były linie montażowe, które firma Bosch zaczęła wprowadzać stopniowo od 1925 roku. Dawniej wyprodukowanie kompletnego iskrowego układu zapłonowego zajmowało 50 dni, a produkcja na linii montażowej skróciła ten czas do zaledwie pięciu.

Produkcja reflektorów w Bosch przed rozpoczęciem produkcji na linii montażowej (1925).
Produkcja reflektorów w Bosch przed rozpoczęciem produkcji na linii montażowej (1925).
Produkcja reflektorów w Bosch po przejściu na produkcję na linii montażowej (1926).
Produkcja reflektorów w Bosch po przejściu na produkcję na linii montażowej (1926).