Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce
Historia korporacji

Początki 1886–1905

W listopadzie 1886 roku Robert Bosch przeniósł się do swojego pierwszego warsztatu w zachodnim Stuttgarcie

Historia firmy Bosch zaczyna się od wielu „pierwszych kroków”. Kroku do niezależności, kroku na rynek motoryzacyjny, na rynki poza Niemcami i na poziom lidera w dziedzinie produkcji.

Rysunek wznoszących się krzywych i człowieka (Robert Bosch) idącego po nich ku górze.

„Na początku był chaos” — początki

Lata spędzone na praktykach i czeladnictwie wzbudziły w Robercie Boschu pragnienie samozatrudnienia. W 1886 roku otworzył w Stuttgarcie Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki. Początkowe lata były pełne wzlotów i upadków, i dopiero w połowie lat 1890 sprawy zaczęły nabierać tempa i się rozwijać.

W listopadzie 1886 roku Robert Bosch przeniósł się do swojego pierwszego warsztatu w zachodnim Stuttgarcie, zabierając ze sobą jednego czeladnika i jednego chłopca na posyłki.
W listopadzie 1886 roku Robert Bosch przeniósł się do swojego pierwszego warsztatu w zachodnim Stuttgarcie, zabierając ze sobą jednego czeladnika i jednego chłopca na posyłki.
Aby klienci mogli znaleźć warsztat ukryty na tylnym dziedzińcu, w 1890 roku Bosch zawiesił firmowy znak.
Aby klienci mogli znaleźć warsztat ukryty na tylnym dziedzińcu, w 1890 roku Bosch zawiesił firmowy znak.
/

Znajdź produkty i usługi

Bosch wykonywał wszystkie precyzyjne prace mechaniczne i elektryczne, które mu powierzano, jak instalowanie systemów telefonicznych czy elektrycznych dzwonków. Gdy poproszono go o zbudowanie aparatu zapłonowego iskrowego do stacjonarnego silnika zgodnie z ówczesnym wzornictwem, usprawnił on je i w ten sposób utorował drogę do produkcji aparatów zapłonowych.

W 1896 roku Bosch zaoferował klientowi zainstalowanie zdalnego wskaźnika poziomu wody.
W 1896 roku Bosch zaoferował klientowi zainstalowanie zdalnego wskaźnika poziomu wody.
Mechanizm stykowy w zdalnym wskaźniku poziomu wody wymagał precyzyjnej produkcji, aby urządzenie mogło sygnalizować poziom wody w urządzeniu bazowym znajdującym się w pewnej odległości.
Mechanizm stykowy w zdalnym wskaźniku poziomu wody wymagał precyzyjnej produkcji, aby urządzenie mogło sygnalizować poziom wody w urządzeniu bazowym znajdującym się w pewnej odległości.
Mimo że jest to raczej nietypowy produkt, w ciągu dwóch pierwszych dekad w warsztatach Boscha wyprodukowano również kilka maszyn do pisania dla niewidomych.
Mimo że jest to raczej nietypowy produkt, w ciągu dwóch pierwszych dekad w warsztatach Boscha wyprodukowano również kilka maszyn do pisania dla niewidomych.
/
Rysunek przedstawiając rozwój zapłonu iskrowego.

Iskra, która wprawiła wszystko w ruch — zapłon iskrowy

Od 1897 roku Bosch zaczął montować aparaty zapłonowe o ulepszonej konstrukcji w samochodach i stał się jedynym dostawcą naprawdę niezawodnego zapłonu. W 1902 roku główny inżynier w firmie Bosch, Gottlob Honold, odkrył jeszcze lepsze rozwiązanie — wysokonapięciowy układ zapłonowy ze świecą zapłonową. Ten produkt utorował Boschowi drogę do pozycji wiodącego na świecie dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego.

Po reprodukcji niskonapięciowego aparatu zapłonowego w 1887 roku Bosch zaczął badać zapłon mieszanin paliwa.
Po reprodukcji niskonapięciowego aparatu zapłonowego w 1887 roku Bosch zaczął badać zapłon mieszanin paliwa.
Zapłon iskrowy w samochodzie został użyty po raz pierwszy w trójkołowym modelu de Dion Bouton w 1897 roku. Zanim produkcja zaczęła przebiegać perfekcyjnie, niezbędne były liczne testy.
Zapłon iskrowy w samochodzie został użyty po raz pierwszy w trójkołowym modelu de Dion Bouton w 1897 roku. Zanim produkcja zaczęła przebiegać perfekcyjnie, niezbędne były liczne testy.
Prawdziwy przełom w historii dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego nadszedł wraz z wysokonapięciowym układem zapłonowym, który Bosch zarejestrował jako patent w 1902 roku.
Prawdziwy przełom w historii dostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego nadszedł wraz z wysokonapięciowym układem zapłonowym, który Bosch zarejestrował jako patent w 1902 roku.
Pierwszy wysokonapięciowy układ zapłonowy Bosch, typ Hdh, ze świecą zapłonową (1902)
Pierwszy wysokonapięciowy układ zapłonowy Bosch, typ Hdh, ze świecą zapłonową (1902)
/

Gottlob Honold

Zdjęcie: Gottlob Honold (1901)

Główny innowator, dysponujący właściwym instynktem

„Gdy Honold skończył nowy element i przekazał go do produkcji, świat Boscha zaczął z niecierpliwością krzyczeć o ukończony produkt.”

W ten sposób Robert Bosch złożył hołd swojemu długoletniemu kierownikowi działu inżynieryjnego, który zaczął pracować z nim jako uczeń. Oprócz wysokonapięciowego układu zapłonowego był on błyskotliwym twórcą systemów oświetlenia, rozruszników i klaksonów należących do portfolio produktów Bosch — do czasu przedwczesnej śmierci w 1923 roku.

Zdjęcie: Gottlob Honold (1901)

Właściciel zakładu — pierwsza fabryka

Zanim Bosch postanowił zbudować fabrykę, przenosił się kilkakrotnie. Na początku zamierzał wynająć jedno lub kilka pięter, ale tak się nie stało. Przeciwnie — fabryka Bosch została zbudowana w 1901 roku i rozszerzała się na otaczające budynki.

Budynek pierwszej fabryki, skonstruowany w całości z żelazobetonu, był bardzo zaawansowanym budynkiem jak na lata 1900, nawet mimo renesansowej elewacji.
Budynek pierwszej fabryki, skonstruowany w całości z żelazobetonu, był bardzo zaawansowanym budynkiem jak na lata 1900, nawet mimo renesansowej elewacji.
Część pracowników Bosch zebrała się na schodach na dziedzińcu nowej fabryki do grupowego zdjęcia w 1901 roku.
Część pracowników Bosch zebrała się na schodach na dziedzińcu nowej fabryki do grupowego zdjęcia w 1901 roku.
Pracownicy Bosch owinęli całkowicie ręcznie przewód wokół cewki zapłonowej aparatu zapłonowego na uzwojeniu armatury ok. 1900.
Pracownicy Bosch owinęli całkowicie ręcznie przewód wokół cewki zapłonowej aparatu zapłonowego na uzwojeniu armatury ok. 1900.
Zakład Bosch rozwinął się w ciągu kilku lat z pojedynczej fabryki do niemałego terenu (1905).
Zakład Bosch rozwinął się w ciągu kilku lat z pojedynczej fabryki do niemałego terenu (1905).
/
Rysunek Historyczny automobil z pasażerami i znakiem drogowym z napisem „London”.

Krok dalej w stronę świata — pierwsze biura sprzedaży

Firma Magnetos Simms Bosch stworzyła pierwsze biuro sprzedaży na Store Street w Londynie w 1898 roku. Kolejne biuro sprzedaży otwarto w kolejnym roku w Paryżu.
Firma Magnetos Simms Bosch stworzyła pierwsze biuro sprzedaży na Store Street w Londynie w 1898 roku. Kolejne biuro sprzedaży otwarto w kolejnym roku w Paryżu.

„...Punkt zaczepienia w Wielkiej Brytanii...” — przez długi czas takiego było marzenie Roberta Boscha. W 1898 roku założył on pierwszą filię Bosch poza terytorium Niemiec, w Londynie, we współpracy z Anglikiem Fredericiem Simmsem. Był to pierwszy krok w kierunku globalnego rynku. Szybko zostały otwarte kolejne biura sprzedaży w innych europejskich krajach.

Iskrowniki z Paryża — pierwsza produkcja za granicą

Po Wielkiej Brytanii, Francja była największym europejskim rynkiem sprzedaży samochodów. Bosch otworzył tam filię w 1899 roku. Działalność w Paryżu szła doskonale i od 1905 roku filia była w stanie pokryć zapotrzebowanie na układy zapłonowe wytwarzane w jej własnym zakładzie w zasięgu wzroku Wieży Eiffla.

Opłaty celne i długie trasy transportowe sprawiły, że w 1905 roku Bosch zaczął produkcję w Paryżu.
Opłaty celne i długie trasy transportowe sprawiły, że w 1905 roku Bosch zaczął produkcję w Paryżu.

Automobilizm — pierwsze reklamy

Na przełomie stuleci odbyły się pierwsze ważne, międzynarodowe wyścigi samochodowe — szansa dla producentów samochodów i dostawców na pokazanie swoich umiejętności. Belg Camille Jenatzy w 1903 roku pojechał Mercedesem po zwycięstwo w Pucharze Gordona Bennetta w Irlandii — częściowo dzięki niezawodnemu układowi zapłonowemu Bosch, który wytrzymał najsurowsze warunki.

Belg Camille Jenatzy w 1903 roku zwyciężył Puchar Gordona Bennetta w Irlandii, jadąc Mercedesem wyposażonym w układ zapłonowy Bosch.
Belg Camille Jenatzy w 1903 roku zwyciężył Puchar Gordona Bennetta w Irlandii, jadąc Mercedesem wyposażonym w układ zapłonowy Bosch.
Ze swoją rudą brodą i włosami, i powiewającym czerwonym prochowcem Jenatzy stał się ikoną reklamy. Reklamował on układ zapłonowy Bosch jako „Czerwony Diabeł” do 1918 roku.
Ze swoją rudą brodą i włosami, i powiewającym czerwonym prochowcem Jenatzy stał się ikoną reklamy. Reklamował on układ zapłonowy Bosch jako „Czerwony Diabeł” do 1918 roku.
/