Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia funkcjonalności, wygody i prowadzenia statystyk. To ustawienie można w każdej chwili zmienić, klikając opcję „Zmień ustawienia”. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, kliknij opcję „Tak, zgadzam się”.

Historia firmy

Rekonstrukcja 1946–1959

10 minut czytania

Po drugiej wojnie światowej firma Bosch po raz drugi straciła swoje międzynarodowe filie. Duże części zakładów produkcyjnych były w ruinie. Dwie kolejne dekady poświęcono na rekonstrukcję, ale nie zapomniano o rozwoju nowych kierunków działalności.

Rysunek robotnika pracującego na budowie.

Z taczkami i łopatami — rekonstrukcja w Bosch

W 1945 roku ponad 50 procent zakładów produkcyjnych w Niemczech było zniszczonych przez bomby aliantów. W związku z faktem, że firma Bosch ogrywała kluczową rolę jako dostawca pojazdów wojskowych w czasie wojny, była ona strategicznym celem. Teraz firma musiała się oczyścić, odbudować i stworzyć miejsca pracy dla swoich pracowników.

Część zniszczeń była nadal widoczna jeszcze przez długi czas po zakończeniu wojny. Poważnie uszkodzona wieża pierwszej fabryki Bosch w Stuttgarcie (1945)
Część zniszczeń była nadal widoczna jeszcze przez długi czas po zakończeniu wojny. Poważnie uszkodzona wieża pierwszej fabryki Bosch w Stuttgarcie (1945)
Rok po zakończeniu wojny budowy było wyraźnie widoczne w większości zdziesiątkowanych budynków produkcyjnych w Stuttgarcie. (1946)
Rok po zakończeniu wojny budowy było wyraźnie widoczne w większości zdziesiątkowanych budynków produkcyjnych w Stuttgarcie. (1946)
Kontrola jakości świec zapłonowych w zakładzie w Bamberg (1950). Tradycyjny produkt, pierwotnie wytwarzany przez Bosch w 1902 roku, był jednym z wyznaczników tempa przewrotu ekonomicznego po 1945 roku.
Kontrola jakości świec zapłonowych w zakładzie w Bamberg (1950). Tradycyjny produkt, pierwotnie wytwarzany przez Bosch w 1902 roku, był jednym z wyznaczników tempa przewrotu ekonomicznego po 1945 roku.
Bosch świętuje milionową pompę wtryskową do oleju napędowego w holu zakładu w Feuerbach (1950). To właśnie tutaj zaczęło się wytwarzanie tego produktu w 1927 roku.
Bosch świętuje milionową pompę wtryskową do oleju napędowego w holu zakładu w Feuerbach (1950). To właśnie tutaj zaczęło się wytwarzanie tego produktu w 1927 roku.

Świece zapłonowe i rondle — przetrwać w okresie powojennym

Aby umożliwić ponowne zatrudnienie pracowników i wypłacanie im pensji, firma Bosch ponownie zajęła się produkcją garnków ze stalowych hełmów, taczek i parasoli w ruinach fabryki. Pracownicy mogli albo używać tych urządzeń na własne potrzeby, albo wykorzystać je do wymiany na inne towary. Pierwszymi bardziej złożonymi produktami były świece zapłonowe — do pojazdów wojsk alianckich.

Kierunkowskazy, które wprowadzono do produkcji, były w 1949 roku zupełną nowością. Zastąpiły one wskaźniki kierunków do samochodów, które Bosch wytwarzała od 1927 roku. (1950)
Kierunkowskazy, które wprowadzono do produkcji, były w 1949 roku zupełną nowością. Zastąpiły one wskaźniki kierunków do samochodów, które Bosch wytwarzała od 1927 roku. (1950)
Po zakończeniu wojny firma Bosch ponownie skoncentrowała się na swoich mocnych stronach — badaniach i rozwoju oraz innowacjach produktowych, które dzięki nim powstają. Badacze w firmie Bosch zaczęli w 1948 roku rozwijać mikroskop elektronowy na potrzeby własnych badań nad materiałami. (1950)
Po zakończeniu wojny firma Bosch ponownie skoncentrowała się na swoich mocnych stronach — badaniach i rozwoju oraz innowacjach produktowych, które dzięki nim powstają. Badacze w firmie Bosch zaczęli w 1948 roku rozwijać mikroskop elektronowy na potrzeby własnych badań nad materiałami. (1950)
Jakość była zawsze kluczowym kryterium w firmie Bosch. Dlatego losowe testy — jak te w dziale produkcji klaksonów — były obowiązkowe. (1950)
Jakość była zawsze kluczowym kryterium w firmie Bosch. Dlatego losowe testy — jak te w dziale produkcji klaksonów — były obowiązkowe. (1950)

Wykonawca ostatniej woli Roberta Boscha i prezes zarządu

Robert Bosch zmarł w 1942 roku. Wykonawcy jego testamentu zrekonstruowali firmę zgodnie z jego wolą i testamentem po 1945 roku. Celem było generowanie zysków, lecz także przekierowanie nadwyżek na cele charytatywne. Hans Walz prowadził firmę jako następca jej założyciela do 1963 roku.

W testamencie napisanym cztery lata przed śmiercią w 1942 roku Robert Bosch wezwał do intensywnego, dalszego rozwoju firmy. Nie wyznaczył konkretnej drogi, ale wskazał orientacyjne punkty, które pomogły jego następcom, widocznym na zdjęciu, w zarządzaniu firmą. (1954)
W testamencie napisanym cztery lata przed śmiercią w 1942 roku Robert Bosch wezwał do intensywnego, dalszego rozwoju firmy. Nie wyznaczył konkretnej drogi, ale wskazał orientacyjne punkty, które pomogły jego następcom, widocznym na zdjęciu, w zarządzaniu firmą. (1954)
Po śmierci Roberta Boscha Hans Walz zajął stanowisko szefa firmy (1953).
Po śmierci Roberta Boscha Hans Walz zajął stanowisko szefa firmy (1953).

Postępowanie antymonopolowe — strach przed utratą wszystkiego

Aspiracje Narodowych Socjalistów do zdobycia globalnej potęgi mogły być realizowane jedynie z pomocą sprawnie działających firm. Dlatego alianci dążyli do złamania dużych niemieckich korporacji, między innymi Bosch. Firma rozwijała się jednak organicznie, co oznaczało, że jej poszczególne części nie były rentowne w pojedynkę. Ostatecznie firma Bosch pozostała prawie nienaruszona, ale musiała ujawnić swoje patenty i umożliwić ich wykorzystanie przez konkurencyjne zakłady.

Firma Bosch wróciła do sportów samochodowych, aby pomóc w zrekonstruowaniu biznesu w latach 1950, który w 1937 roku pierwotnie obejmował prace serwisowe i montowanie części zamiennych. Pomyślne zastosowanie technologii Bosch w najsurowszych warunkach było dobrą reklamą jej niezawodności i wytrzymałości.
Firma Bosch wróciła do sportów samochodowych, aby pomóc w zrekonstruowaniu biznesu w latach 1950, który w 1937 roku pierwotnie obejmował prace serwisowe i montowanie części zamiennych. Pomyślne zastosowanie technologii Bosch w najsurowszych warunkach było dobrą reklamą jej niezawodności i wytrzymałości.
Główna siedziba Bosch przy ulicy Breitscheidstrasse w Stuttgarcie była rozświetlona każdej nocy (1951). To właśnie tutaj menadżerowie Bosch i przedstawiciele aliantów walczyli o przyszłość firmy w ramach postępowania antymonopolowego.
Główna siedziba Bosch przy ulicy Breitscheidstrasse w Stuttgarcie była rozświetlona każdej nocy (1951). To właśnie tutaj menadżerowie Bosch i przedstawiciele aliantów walczyli o przyszłość firmy w ramach postępowania antymonopolowego.
Rysunek kuli ziemskiej z charakterystycznymi symbolami światowych stolic.

„Made all over the world” — nowe drogi do międzynarodowej firmy

Zanim Hitler doszedł do władzy, ponad 50 procent sprzedaży w Bosch generowały międzynarodowe filie. Ale po 1945 roku wartość sprzedaży była prawie równa zeru, a międzynarodowe zasoby firmy zostały skonfiskowane. Dzięki dobrym relacjom z długoletnimi partnerami i dzięki szybkiemu rozwojowi rynków w takich krajach jak Brazylia i Indie, budowanie globalne sieci stopniowo postępowało do przodu. W efekcie do 1960 roku międzynarodowa sprzedaż znów przekroczyła 20 procent wpływów w Bosch.

W latach 1950 produkcja była nadal realizowano głównie w Niemczech. Wyrafinowana logistyka transportowa była niezbędna do eksportowania towarów na cały świat. Ten system przenośników opakowań był wówczas nowoczesną technologią. (1951)
W latach 1950 produkcja była nadal realizowano głównie w Niemczech. Wyrafinowana logistyka transportowa była niezbędna do eksportowania towarów na cały świat. Ten system przenośników opakowań był wówczas nowoczesną technologią. (1951)
W latach 1950 firma Bosch zaczęła otwierać zakłady produkcyjne na całym świecie. Zakład Bosch w Clayton nieopodal Melbourne dostarczał australijskiej branży motoryzacyjnej komponenty elektryczne, takie jak układy zapłonowe, systemy wycieraczek przedniej szyby, klaksony, prądnice, rozruszniki i oświetlenie. (1960)
W latach 1950 firma Bosch zaczęła otwierać zakłady produkcyjne na całym świecie. Zakład Bosch w Clayton nieopodal Melbourne dostarczał australijskiej branży motoryzacyjnej komponenty elektryczne, takie jak układy zapłonowe, systemy wycieraczek przedniej szyby, klaksony, prądnice, rozruszniki i oświetlenie. (1960)
Pojazd badawczy Bosch na podwórzu w Stuttgarcie jest wyposażony w niezliczone lampy i klaksony stosowane na całym świecie. Były one wykorzystywane do jazd testowych w ruchu drogowym. (1954)
Pojazd badawczy Bosch na podwórzu w Stuttgarcie jest wyposażony w niezliczone lampy i klaksony stosowane na całym świecie. Były one wykorzystywane do jazd testowych w ruchu drogowym. (1954)

Elegancja do perfekcji — technologia konsumencka

Na początku lat 1950 firma Bosch wprowadziła na rynek produkty, które były wyrazem niemieckiego i europejskiego cudu ekonomicznego i zaspokajały potrzeby konsumenckie ludzi, gdy trudne czasy odchodziły w zapomnienie. Przykładami są urządzenia kuchenne i elektryczne wiertarki do majsterkowania. Sztandarowe produkty, takie jak radia samochodowe, sprzedawały się w milionach egzemplarzy.

Do produktów wprowadzonych na rynek w latach 1950 należały pralki, tutaj na okładce broszury reklamowej z 1958 roku.
Do produktów wprowadzonych na rynek w latach 1950 należały pralki, tutaj na okładce broszury reklamowej z 1958 roku.
Firma Bosch wprowadziła na rynek swoją pierwszą lodówkę już w 1933 roku, ale stały się one naprawdę przystępne dopiero po rozwinięciu masowej produkcji zapewniającej oszczędność czasu i pieniędzy po wojnie. (1958)
Firma Bosch wprowadziła na rynek swoją pierwszą lodówkę już w 1933 roku, ale stały się one naprawdę przystępne dopiero po rozwinięciu masowej produkcji zapewniającej oszczędność czasu i pieniędzy po wojnie. (1958)

Urządzenia kuchenne Bosch

Proces sprzedaży robota kuchennego podczas wyprzedaży w Stuttgarcie (1962)

Świt „nowej ery” w kuchni

Po wprowadzeniu na rynek robot kuchenny Bosch był nazywany podwójnym cudem. Nazwa tego modelu brzmiała „Neuzeit” i był on zapowiadany jako pomocnik dla kobiet na wsiach. Klientom z obszarów miejskich obiecano nową erę najnowocześniejszej technologii, która miała ułatwiać domowe obowiązki.

Dotarcie do gospodarstw wiejskich było znacznie łatwiejsze, ponieważ to urządzenie miało przyspieszyć przetwarzanie dużej ilości żywności. Jedną z przyczyn była przewaga dużych gospodarstw z dużą liczbą dzieci, a drugą — konieczność szybkiego przygotowania zebranych owoców i warzyw w celu zachowania ich do późniejszego wykorzystania — na przykład przez mrożenie części produktów lub przygotowywanie dżemów i przetworów.

„Neuzeit” był wielofunkcyjnym urządzeniem, które cięło, ugniatało ciasto, rozdrabniało, rozcierało, wyciskało, a nawet obierało ziemniaki.

Zdjęcie: Proces sprzedaży robota kuchennego podczas wyprzedaży w Stuttgarcie (1962)

Przywracanie imienia dobrym, starym produktom — wtrysk benzyny w samochodach

Technologia stosowana w wielu produktach Bosch wciąż pochodziła z przedwojennych czasów. Ale żeby zapewnić i utrzymać konkurencyjność, konieczne było wprowadzanie innowacji. Wtrysk benzyny, opracowany przez firmę Bosch do silników samolotowych, był innowacją w samochodach osobowych na początku lat 1950, ale przyjęcie go za standard wymagało kolejnych dziesięcioleci.

Gutbrod Superior był pierwszym samochodem osobowym, wyposażonym w wtrysk benzyny Bosch. Zmniejszyło to zużycie paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z gaźnikami i zwiększyło wydajność. (1952)
Gutbrod Superior był pierwszym samochodem osobowym, wyposażonym w wtrysk benzyny Bosch. Zmniejszyło to zużycie paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z gaźnikami i zwiększyło wydajność. (1952)

Bosch Combi

„Bosch Combi” dla majsterkowiczów — z praktyczną walizką do przenoszenia (1952)

Domowe elektronarzędzie

Szał na majsterkowanie był lukratywnym biznesem dla firmy Bosch. Wprowadzone w 1952 roku elektronarzędzie „Bosch Combi” mogło być wykorzystywane na wiele sposób w zależności od użytej nasadki — jako wiertarka, wkrętarka, szlifierka, a nawet nożyce do krzewów. Ta oferta otworzyła całkowicie nowy segment w Europie, którego odbiorcami byli głównie mężczyźni — „zrób to sam” było pasją realizowaną głównie w piwnicach i garażach.

Pełny zestaw ze standardowymi nasadkami był sprzedawany w walizce lub drewnianej szafce do zamocowania na ścianie. W ten sposób firma Bosch opracowała drugą kluczową linię elektronarzędzi, uzupełniającą ofertę profesjonalnych elektronarzędzi dla zakładów budowlanych, w tym wiertarek udarowych.

Zdjęcie: „Bosch Combi” dla majsterkowiczów — z praktyczną walizką do przenoszenia (1952)

Elektronika — linia produkcyjna z konsekwencjami

Firma Bosch zaczęła tworzyć komponenty elektroniczne w połowie lat 1950. Jednym z pierwszych był „variode”, produkowany przez Bosch od 1958 roku. Następcami były tranzystory, a później — od 1970 roku — układy scalone. Oceniane krytycznie przez sceptyków, lecz rozwijane entuzjastycznie przez ich orędowników, były pierwszym ziarnem na polu elektroniki, która teraz jest podstawowym pionem działalności Bosch.

Mało spektakularny komponent — o wielkości zaledwie ziarnka grochu i niezauważalny na zdjęciu regulatora prądnicy. Po rozpoczęciu produkcji seryjnej w 1958 roku ten innowacyjny komponent półprzewodnikowy ulepszył sposób ładowania akumulatora przez prądnicę — w szczególności na biegu jałowym lub w dużych korkach.
Mało spektakularny komponent — o wielkości zaledwie ziarnka grochu i niezauważalny na zdjęciu regulatora prądnicy. Po rozpoczęciu produkcji seryjnej w 1958 roku ten innowacyjny komponent półprzewodnikowy ulepszył sposób ładowania akumulatora przez prądnicę — w szczególności na biegu jałowym lub w dużych korkach.
Wczesne komponenty elektroniczne od Bosch były na początku wykonywane z kryształów germanu, a później krzemu. Na zdjęciu przedstawiono produkcję kryształu germanu. (1961)
Wczesne komponenty elektroniczne od Bosch były na początku wykonywane z kryształów germanu, a później krzemu. Na zdjęciu przedstawiono produkcję kryształu germanu. (1961)