Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce
Historia korporacji

Nowy biznes 1960–1989

Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta.

Lata od 1960 do 1980 charakteryzowały się transformacją w Bosch, w wyniku której firma stała się zdywersyfikowaną grupą samodzielnie zarządzanych oddziałów, globalnym przedsiębiorstwem i liderem rynku w sektorze elektroniki pojazdowej.

Rysunek stylizowanej struktury, pokazujący rozwój różnych pionów działalności.

Nowa struktura — tworzenie oddziałów

W latach 1950 i 1960 liczba pracowników Bosch wzrosła z 15 000 do 70 000. Scentralizowana struktura średniej wielkości przedsiębiorstwa była niewystarczająca i w związku z tym w latach 1960 jednostki organizacyjne, począwszy od działu elektronarzędzi, stawały się coraz bardziej niezależne. W czasie ekonomicznego boomu i pełnego zatrudnienia firma Bosch dokonała przejęć w innych sektorach i pozyskano tysiące pracowników do wytwarzania elektryki pojazdowej.

Wiertarki udarowe do ciężkich prac budowlanych są montowane w zakładzie Bosch w Leinfelden. (1956)
Wiertarki udarowe do ciężkich prac budowlanych są montowane w zakładzie Bosch w Leinfelden. (1956)
Przednia okładka tej broszury pokazuje, że w tym czasie mycie było wciąż uznawane za pracę kobiet — a dzieci mogły się przyglądać. (1963)
Przednia okładka tej broszury pokazuje, że w tym czasie mycie było wciąż uznawane za pracę kobiet — a dzieci mogły się przyglądać. (1963)
/

Od hydrauliki do pakowania

Nawet w czasie dynamicznego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na najważniejszym wówczas rynku Bosch, w zachodniej Europie, dywersyfikacja rozwoju innych sektorów wciąż była niezwykle ważna. Po przeniesieniu działalności do sektora mobilnej hydrauliki, elektroniki medycznej i technologii radiowej w latach 1950 firma Bosch kupiła firmę produkującą maszyny pakujące w 1963 roku i rozszerzyła swoje działania dalszymi nabyciami, aby w końcu utworzyć oddział Packaging Technology.

Filia Höfliger & Karg, część oddziału Packaging Technology, opracowała maszynę, która była w stanie wytwarzać 1400 jednoporcjowych pudełeczek śmietanki do kawy na minutę. (1982)
Filia Höfliger & Karg, część oddziału Packaging Technology, opracowała maszynę, która była w stanie wytwarzać 1400 jednoporcjowych pudełeczek śmietanki do kawy na minutę. (1982)
Produkcja regulatorów do prądnic samochodowych w zakładzie Reutlingen. (1964) W miejscowości Reutlingen mieściła się siedziba spółki Emil Gminder AG, producenta materiałów włókienniczych przejętego przez Bosch w 1964 roku.
Produkcja regulatorów do prądnic samochodowych w zakładzie Reutlingen. (1964) W miejscowości Reutlingen mieściła się siedziba spółki Emil Gminder AG, producenta materiałów włókienniczych przejętego przez Bosch w 1964 roku.
Produkcja cewek zapłonowych w Blaichach (1964). Po załamaniu przemysłu włókienniczego w regionie firma Bosch zaoferowała byłym pracownikom nowe perspektywy.
Produkcja cewek zapłonowych w Blaichach (1964). Po załamaniu przemysłu włókienniczego w regionie firma Bosch zaoferowała byłym pracownikom nowe perspektywy.
/

Spuścizna założyciela — fundacja Robert Bosch Stiftung

Dom rodzinny Bosch na wzgórzu we wschodnim Stuttgarcie jest teraz siedzibą założonej w 1964 roku fundacji Robert Bosch Stiftung.
Dom rodzinny Bosch na wzgórzu we wschodnim Stuttgarcie jest teraz siedzibą założonej w 1964 roku fundacji Robert Bosch Stiftung.
Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta w 1970 roku.
Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta w 1970 roku.
/
Rysunek struktur molekularnych, symbolizujących badania i rozwój w firmie Bosch.

Badania, rozwój i przejęcia — z siłą innowacji

Firma Bosch zebrała swoje zasoby badań i rozwoju w nowym centrum badawczym w 1968 roku. Połączone wysiłki były niezbędne, aby umożliwić wykiełkowanie idei, przemienionych później w innowacyjne produkty, które zapewniły firmie Bosch konkurencyjną pozycję. Od połowy lat 1960 własne instytuty badawcze firmy koncentrowały się również na projektach specjalnych, takich jak układy scalone.

Testowanie komponentów w zimnej komorze jest częścią badań i rozwoju, której zadaniem jest zapewnienie, że technologia Bosch wytrzyma najsurowsze warunki zimowe. (1959)
Testowanie komponentów w zimnej komorze jest częścią badań i rozwoju, której zadaniem jest zapewnienie, że technologia Bosch wytrzyma najsurowsze warunki zimowe. (1959)
Od połowy lat 1960 komponenty półprzewodnikowe, jak ta płytka dla elektronicznej jednostki sterującej, z bocznych linii produkcyjnych w Bosch stały się bestsellerami sprzedawanymi w milionach egzemplarzy. (ok. 1965)
Od połowy lat 1960 komponenty półprzewodnikowe, jak ta płytka dla elektronicznej jednostki sterującej, z bocznych linii produkcyjnych w Bosch stały się bestsellerami sprzedawanymi w milionach egzemplarzy. (ok. 1965)
Testowanie elektroniki energetycznej dla pojazdów elektrycznych (1967). W tym czasie podzespoły elektroniczne do samochodów napędzanych energią elektryczną wciąż zajmowały dużą część przestrzeni w bagażniku.
Testowanie elektroniki energetycznej dla pojazdów elektrycznych (1967). W tym czasie podzespoły elektroniczne do samochodów napędzanych energią elektryczną wciąż zajmowały dużą część przestrzeni w bagażniku.
Mainframe Bosch IBM 370/model 15 w Schwieberdingen była wyposażona w 100 kilobajtów pamięci i system chłodzenia wodą, wykorzystujący 150 litrów czynnika chłodniczego. (1970)
Mainframe Bosch IBM 370/model 15 w Schwieberdingen była wyposażona w 100 kilobajtów pamięci i system chłodzenia wodą, wykorzystujący 150 litrów czynnika chłodniczego. (1970)
/

Jetronic

Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)

Elektronika przejmuje świat

W 1959 roku firma Bosch zaczęła pracować nad rozwojem układu wtryskowego benzyny ze sterowaniem elektronicznym. Jetronic był pierwszym układem tego typu na świecie, który w 1967 roku przekazano do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy zastosowano go w amerykańskich wersjach samochodów Volkswagen 1600 LE i TLE. Dzięki układowi Jetronic VW 1600 był w stanie spełnić stosunkowo surowe regulacje dotyczące ochrony środowiska, które wprowadzono w amerykańskim stanie Kalifornia.

Zdjęcie: Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)

Półprzewodniki i skomputeryzowany samochód — elektronika w Bosch

Determinacja badaczy i menadżerów, aby z elektroniki zrobić filar działalności firmy, zaczęła przynosić korzyści w latach 1970, a pierwotnie niezbadane terytorium ukształtowało sukces całego przedsiębiorstwa, którym cieszymy się do dziś. Doskonałym przykładem jest układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu ABS wprowadzony w 1978 roku, który dzięki doświadczeniu firmy Bosch w dziedzinie elektroniki cyfrowej stał się standardem technicznym w motoryzacji.

Zespół Bosch pracujący nad układem ABS przetestował potencjał układu zapobiegającego blokowaniu kół na zamarzniętym jeziorze w północnej Szwecji (1975).
Zespół Bosch pracujący nad układem ABS przetestował potencjał układu zapobiegającego blokowaniu kół na zamarzniętym jeziorze w północnej Szwecji (1975).
Przekrój poprzeczny komory spalania w silniku benzynowym z systemem elektronicznego zarządzania silnikiem Motronic. Nowy system połączyć zapłon elektroniczny z wtryskiem i w ten sposób umożliwił zoptymalizowanie pracy silnika.
Przekrój poprzeczny komory spalania w silniku benzynowym z systemem elektronicznego zarządzania silnikiem Motronic. Nowy system połączyć zapłon elektroniczny z wtryskiem i w ten sposób umożliwił zoptymalizowanie pracy silnika.
/

Globalne myślenie — nowy start w Stanach Zjednoczonych i Azji

W Stanach Zjednoczonych, światowej potędze gospodarczej, dopiero w 1983 roku firmie Bosch udało się zyskać pełnię praw do stosowania jej własnej marki. Dzięki temu otworzyła się droga do powtórzenia dawnego sukcesu w sprzedaży. W Azji swoją obecność firma Bosch ustanowiła w wyjątkowy sposób. Wytwarzała towary o wysokiej jakości, jak technologia fotograficzna i wideo, przy znacznie niższych kosztach w takich krajach jak Malezja. Zawiązała również spółki joint venture na kluczowych rynkach, na przykład w Japonii. Firma Bosch rozpoczęła tam wytwarzanie elektronicznego wtrysku benzyny w 1973 roku i układu zapobiegającego blokowaniu hamulców ABS w 1984 roku.

Instruktaż dla pracownika w zakładzie Bosch w Nasik, Indie (1973). Firma Bosch wytwarza tutaj technologię wtryskową do silników wysokoprężnych od początku lat 1970.
Instruktaż dla pracownika w zakładzie Bosch w Nasik, Indie (1973). Firma Bosch wytwarza tutaj technologię wtryskową do silników wysokoprężnych od początku lat 1970.

Sonda lambda

Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)

Wykrywacze o dużej czułości

W 1969 roku specjaliści z firmy Bosch zaczęli pracować nad czujnikiem do mierzenia spalin, który ostatecznie powstał w ciągu kolejnej dekady. Obecnie nie można wyobrazić sobie przyjaznych dla środowiska silników spalinowych bez sondy lambda, której produkcja seryjna zaczęła się w 1976 roku. Ta innowacja firmy Bosch była zasadniczym warunkiem przetwarzania spalin z wykorzystaniem trójdrożnych katalizatorów. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach przed katalizatorem. Ta wartość, która ulega ciągłym, znacznym zmianom w zależności od sytuacji w trakcie jazdy, jest wykorzystywana przez sterowanie elektryczne układu wtryskowego w celu dostosowania składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dokładność układu zapewnia całkowite spalanie, które z kolei umożliwia katalizatorowi optymalne oczyszczanie gazów spalinowych. Pozwala to na zredukowanie szkodliwych emisji nawet o 90 procent.

Zdjęcie: Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)

Telekomunikacja — nowy cel

Na początku lat 1980 firma Bosch skłoniła się w kierunku telekomunikacji i rozpoczęła konstruowanie technologii dla satelitów kosmicznych i telefonów komórkowych oraz wdrażanie publicznych i prywatnych sieci telekomunikacyjnych. Po dwóch pełnych sukcesów dziesięcioleciach w tym sektorze, generującym do 25 procent sprzedaży, niesprzyjające efekty pracy zmusiły firmę Bosch do wycofania się z kilku segmentów. Oddział Security Systems kontynuował działalność i robi to z powodzeniem do dziś.

Telefon samochodowy Bosch OF4 (1983). Firma Bosch funkcjonowała w sekcji technologii radiowej od 1954 roku, co doprowadziło do stworzenia pierwszych telefonów samochodowych. W latach 1980 były one tak drogie jak kompaktowy samochód.
Telefon samochodowy Bosch OF4 (1983). Firma Bosch funkcjonowała w sekcji technologii radiowej od 1954 roku, co doprowadziło do stworzenia pierwszych telefonów samochodowych. W latach 1980 były one tak drogie jak kompaktowy samochód.
Centrum alarmowe Bosch Telecom (1991). Po przejęciu spółek Telenorma AG oraz ANT GmbH firma Bosch stała się jednym z wiodących dostawców usług telekomunikacyjnych lat 1980.
Centrum alarmowe Bosch Telecom (1991). Po przejęciu spółek Telenorma AG oraz ANT GmbH firma Bosch stała się jednym z wiodących dostawców usług telekomunikacyjnych lat 1980.
/