Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia funkcjonalności, wygody i prowadzenia statystyk. To ustawienie można w każdej chwili zmienić, klikając opcję „Zmień ustawienia”. Jeśli wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, kliknij opcję „Tak, zgadzam się”.

Historia korporacji

Nowy biznes 1960–1989

10 minut czytania

Lata od 1960 do 1980 charakteryzowały się transformacją w Bosch, w wyniku której firma stała się zdywersyfikowaną grupą samodzielnie zarządzanych oddziałów, globalnym przedsiębiorstwem i liderem rynku w sektorze elektroniki pojazdowej.

Rysunek stylizowanej struktury, pokazujący rozwój różnych pionów działalności.

Nowa struktura — tworzenie oddziałów

W latach 1950 i 1960 liczba pracowników Bosch wzrosła z 15 000 do 70 000. Scentralizowana struktura średniej wielkości przedsiębiorstwa była niewystarczająca i w związku z tym w latach 1960 jednostki organizacyjne, począwszy od działu elektronarzędzi, stawały się coraz bardziej niezależne. W czasie ekonomicznego boomu i pełnego zatrudnienia firma Bosch dokonała przejęć w innych sektorach i pozyskano tysiące pracowników do wytwarzania elektryki pojazdowej.

Wiertarki udarowe do ciężkich prac budowlanych są montowane w zakładzie Bosch w Leinfelden. (1956)
Wiertarki udarowe do ciężkich prac budowlanych są montowane w zakładzie Bosch w Leinfelden. (1956)
Przednia okładka tej broszury pokazuje, że w tym czasie mycie było wciąż uznawane za pracę kobiet — a dzieci mogły się przyglądać. (1963)
Przednia okładka tej broszury pokazuje, że w tym czasie mycie było wciąż uznawane za pracę kobiet — a dzieci mogły się przyglądać. (1963)

Od hydrauliki do pakowania

Nawet w czasie dynamicznego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na najważniejszym wówczas rynku Bosch, w zachodniej Europie, dywersyfikacja rozwoju innych sektorów wciąż była niezwykle ważna. Po przeniesieniu działalności do sektora mobilnej hydrauliki, elektroniki medycznej i technologii radiowej w latach 1950 firma Bosch kupiła firmę produkującą maszyny pakujące w 1963 roku i rozszerzyła swoje działania dalszymi nabyciami, aby w końcu utworzyć oddział Packaging Technology.

Filia Höfliger & Karg, część oddziału Packaging Technology, opracowała maszynę, która była w stanie wytwarzać 1400 jednoporcjowych pudełeczek śmietanki do kawy na minutę. (1982)
Filia Höfliger & Karg, część oddziału Packaging Technology, opracowała maszynę, która była w stanie wytwarzać 1400 jednoporcjowych pudełeczek śmietanki do kawy na minutę. (1982)
Produkcja regulatorów do prądnic samochodowych w zakładzie Reutlingen. (1964) W miejscowości Reutlingen mieściła się siedziba spółki Emil Gminder AG, producenta materiałów włókienniczych przejętego przez Bosch w 1964 roku.
Produkcja regulatorów do prądnic samochodowych w zakładzie Reutlingen. (1964) W miejscowości Reutlingen mieściła się siedziba spółki Emil Gminder AG, producenta materiałów włókienniczych przejętego przez Bosch w 1964 roku.
Produkcja cewek zapłonowych w Blaichach (1964). Po załamaniu przemysłu włókienniczego w regionie firma Bosch zaoferowała byłym pracownikom nowe perspektywy.
Produkcja cewek zapłonowych w Blaichach (1964). Po załamaniu przemysłu włókienniczego w regionie firma Bosch zaoferowała byłym pracownikom nowe perspektywy.

Spuścizna założyciela — fundacja Robert Bosch Stiftung

Dom rodzinny Bosch na wzgórzu we wschodnim Stuttgarcie jest teraz siedzibą założonej w 1964 roku fundacji Robert Bosch Stiftung.
Dom rodzinny Bosch na wzgórzu we wschodnim Stuttgarcie jest teraz siedzibą założonej w 1964 roku fundacji Robert Bosch Stiftung.
Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta w 1970 roku.
Nowa siedziba Bosch na wzgórzu Schillerhöhe nieopodal Stuttgartu zastąpiła przerośnięty, stary zakład w centrum miasta w 1970 roku.
Rysunek struktur molekularnych, symbolizujących badania i rozwój w firmie Bosch.

Badania, rozwój i przejęcia — z siłą innowacji

Firma Bosch zebrała swoje zasoby badań i rozwoju w nowym centrum badawczym w 1968 roku. Połączone wysiłki były niezbędne, aby umożliwić wykiełkowanie idei, przemienionych później w innowacyjne produkty, które zapewniły firmie Bosch konkurencyjną pozycję. Od połowy lat 1960 własne instytuty badawcze firmy koncentrowały się również na projektach specjalnych, takich jak układy scalone.

Testowanie komponentów w zimnej komorze jest częścią badań i rozwoju, której zadaniem jest zapewnienie, że technologia Bosch wytrzyma najsurowsze warunki zimowe. (1959)
Testowanie komponentów w zimnej komorze jest częścią badań i rozwoju, której zadaniem jest zapewnienie, że technologia Bosch wytrzyma najsurowsze warunki zimowe. (1959)
Od połowy lat 1960 komponenty półprzewodnikowe, jak ta płytka dla elektronicznej jednostki sterującej, z bocznych linii produkcyjnych w Bosch stały się bestsellerami sprzedawanymi w milionach egzemplarzy. (ok. 1965)
Od połowy lat 1960 komponenty półprzewodnikowe, jak ta płytka dla elektronicznej jednostki sterującej, z bocznych linii produkcyjnych w Bosch stały się bestsellerami sprzedawanymi w milionach egzemplarzy. (ok. 1965)
Testowanie elektroniki energetycznej dla pojazdów elektrycznych (1967). W tym czasie podzespoły elektroniczne do samochodów napędzanych energią elektryczną wciąż zajmowały dużą część przestrzeni w bagażniku.
Testowanie elektroniki energetycznej dla pojazdów elektrycznych (1967). W tym czasie podzespoły elektroniczne do samochodów napędzanych energią elektryczną wciąż zajmowały dużą część przestrzeni w bagażniku.
Mainframe Bosch IBM 370/model 15 w Schwieberdingen była wyposażona w 100 kilobajtów pamięci i system chłodzenia wodą, wykorzystujący 150 litrów czynnika chłodniczego. (1970)
Mainframe Bosch IBM 370/model 15 w Schwieberdingen była wyposażona w 100 kilobajtów pamięci i system chłodzenia wodą, wykorzystujący 150 litrów czynnika chłodniczego. (1970)

Jetronic

Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)

Elektronika przejmuje świat

W 1959 roku firma Bosch zaczęła pracować nad rozwojem układu wtryskowego benzyny ze sterowaniem elektronicznym. Jetronic był pierwszym układem tego typu na świecie, który w 1967 roku przekazano do produkcji seryjnej. Po raz pierwszy zastosowano go w amerykańskich wersjach samochodów Volkswagen 1600 LE i TLE. Dzięki układowi Jetronic VW 1600 był w stanie spełnić stosunkowo surowe regulacje dotyczące ochrony środowiska, które wprowadzono w amerykańskim stanie Kalifornia.

Zdjęcie: Płytka elektronicznej jednostki sterującej Jetronic do wtrysku benzynowego w laboratorium elektronicznym w Ośrodku technicznym Schwieberdingen nieopodal Stuttgartu (1970)

Półprzewodniki i skomputeryzowany samochód — elektronika w Bosch

Determinacja badaczy i menadżerów, aby z elektroniki zrobić filar działalności firmy, zaczęła przynosić korzyści w latach 1970, a pierwotnie niezbadane terytorium ukształtowało sukces całego przedsiębiorstwa, którym cieszymy się do dziś. Doskonałym przykładem jest układ zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu ABS wprowadzony w 1978 roku, który dzięki doświadczeniu firmy Bosch w dziedzinie elektroniki cyfrowej stał się standardem technicznym w motoryzacji.

Zespół Bosch pracujący nad układem ABS przetestował potencjał układu zapobiegającego blokowaniu kół na zamarzniętym jeziorze w północnej Szwecji (1975).
Zespół Bosch pracujący nad układem ABS przetestował potencjał układu zapobiegającego blokowaniu kół na zamarzniętym jeziorze w północnej Szwecji (1975).
Przekrój poprzeczny komory spalania w silniku benzynowym z systemem elektronicznego zarządzania silnikiem Motronic. Nowy system połączyć zapłon elektroniczny z wtryskiem i w ten sposób umożliwił zoptymalizowanie pracy silnika.
Przekrój poprzeczny komory spalania w silniku benzynowym z systemem elektronicznego zarządzania silnikiem Motronic. Nowy system połączyć zapłon elektroniczny z wtryskiem i w ten sposób umożliwił zoptymalizowanie pracy silnika.

Globalne myślenie — nowy start w Stanach Zjednoczonych i Azji

W Stanach Zjednoczonych, światowej potędze gospodarczej, dopiero w 1983 roku firmie Bosch udało się zyskać pełnię praw do stosowania jej własnej marki. Dzięki temu otworzyła się droga do powtórzenia dawnego sukcesu w sprzedaży. W Azji swoją obecność firma Bosch ustanowiła w wyjątkowy sposób. Wytwarzała towary o wysokiej jakości, jak technologia fotograficzna i wideo, przy znacznie niższych kosztach w takich krajach jak Malezja. Zawiązała również spółki joint venture na kluczowych rynkach, na przykład w Japonii. Firma Bosch rozpoczęła tam wytwarzanie elektronicznego wtrysku benzyny w 1973 roku i układu zapobiegającego blokowaniu hamulców ABS w 1984 roku.

Instruktaż dla pracownika w zakładzie Bosch w Nasik, Indie (1973). Firma Bosch wytwarza tutaj technologię wtryskową do silników wysokoprężnych od początku lat 1970.
Instruktaż dla pracownika w zakładzie Bosch w Nasik, Indie (1973). Firma Bosch wytwarza tutaj technologię wtryskową do silników wysokoprężnych od początku lat 1970.

Sonda lambda

Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)

Wykrywacze o dużej czułości

W 1969 roku specjaliści z firmy Bosch zaczęli pracować nad czujnikiem do mierzenia spalin, który ostatecznie powstał w ciągu kolejnej dekady. Obecnie nie można wyobrazić sobie przyjaznych dla środowiska silników spalinowych bez sondy lambda, której produkcja seryjna zaczęła się w 1976 roku. Ta innowacja firmy Bosch była zasadniczym warunkiem przetwarzania spalin z wykorzystaniem trójdrożnych katalizatorów. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach przed katalizatorem. Ta wartość, która ulega ciągłym, znacznym zmianom w zależności od sytuacji w trakcie jazdy, jest wykorzystywana przez sterowanie elektryczne układu wtryskowego w celu dostosowania składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dokładność układu zapewnia całkowite spalanie, które z kolei umożliwia katalizatorowi optymalne oczyszczanie gazów spalinowych. Pozwala to na zredukowanie szkodliwych emisji nawet o 90 procent.

Zdjęcie: Testowanie działania prototypów sondy lambda w Ośrodku technicznym w Schwieberdingen (1975)

Telekomunikacja — nowy cel

Na początku lat 1980 firma Bosch skłoniła się w kierunku telekomunikacji i rozpoczęła konstruowanie technologii dla satelitów kosmicznych i telefonów komórkowych oraz wdrażanie publicznych i prywatnych sieci telekomunikacyjnych. Po dwóch pełnych sukcesów dziesięcioleciach w tym sektorze, generującym do 25 procent sprzedaży, niesprzyjające efekty pracy zmusiły firmę Bosch do wycofania się z kilku segmentów. Oddział Security Systems kontynuował działalność i robi to z powodzeniem do dziś.

Telefon samochodowy Bosch OF4 (1983). Firma Bosch funkcjonowała w sekcji technologii radiowej od 1954 roku, co doprowadziło do stworzenia pierwszych telefonów samochodowych. W latach 1980 były one tak drogie jak kompaktowy samochód.
Telefon samochodowy Bosch OF4 (1983). Firma Bosch funkcjonowała w sekcji technologii radiowej od 1954 roku, co doprowadziło do stworzenia pierwszych telefonów samochodowych. W latach 1980 były one tak drogie jak kompaktowy samochód.
Centrum alarmowe Bosch Telecom (1991). Po przejęciu spółek Telenorma AG oraz ANT GmbH firma Bosch stała się jednym z wiodących dostawców usług telekomunikacyjnych lat 1980.
Centrum alarmowe Bosch Telecom (1991). Po przejęciu spółek Telenorma AG oraz ANT GmbH firma Bosch stała się jednym z wiodących dostawców usług telekomunikacyjnych lat 1980.