Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce

Mobilność połączona w internecie

Integracja w internecie otwiera nowe możliwości rozwoju i doskonalenia pojazdów.

Dzięki temu są one bezpieczniejsze, wygodniejsze i bardziej wydajne. Inteligentne łączenie użytkowników, pojazdów i usług w sieci sprawi, że każdy z nas będzie mógł czerpać jeszcze więcej radości z prowadzenia auta.

Według firmy badawczej Gartner do 2020 roku około ćwierć miliarda pojazdów na całym świecie zostanie połączonych z siecią internetową. W Bosch trwają intensywne prace nad łączeniem systemów i usług wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, przekształcając je w inteligentne rozwiązania mobilne. Nowe usługi w branży motoryzacyjnej mają sprawić, że jazda samochodem – osobowym czy ciężarowym – stanie się bezwypadkowa i bezstresowa dla kierowców. Nowoczesne systemy napędów pozwolą też na znaczną redukcję zanieczyszczeń.

250 MLN

tyle pojazdów będzie podłączonych do internetu do 2020 roku

Mobilność przyszłości

W wypowiedziach prezesów koncernów motoryzacyjnych, pojęcie „mobilność” pojawia się równie często jak „motoryzacja”. To nowy trend, który zakłada nie tylko łatwiejsze przemieszczenie się, ale połączenie w sieci internetowej wszystkich uczestników ruchu drogowego. Odpowiada to na współczesne oczekiwania – wg raportu PwC aż 61 proc. ludzi chciałoby, aby ich samochody były zintegrowane ze smartfonem za pomocą aplikacji mobilnej. Jakie korzyści niesie połączenie pojazdu nie tylko z najbardziej osobistym urządzeniem XXI wieku, ale również danymi z innych samochodów? Przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa, wyższy komfort jazdy oraz zwiększoną płynność ruchu. Dla kierowców istotne są również kwestie informowania o wypadku czy monitorowanie lokalizacji pojazdu, które odpowiednio opracowana aplikacja jest w stanie bezproblemowo realizować.

Integracja samochodów w internecie (Connected mobility) to obszar, w którym Bosch osiąga już imponujące wyniki. Aplikacja na smartfonie zamiast kluczyków do samochodów, wyszukiwarka miejsc parkingowych na mieście czy automatyczne parkowanie samochodu to nie marzenie czy materiał do futurystycznych filmów, tylko działające rozwiązania oferowane przez Bosch.

Bezstresowe parkowanie

Połączone w internecie i wyposażone w najnowsze systemy samochody zaczynają pełnić funkcję sensorów i mogą dostarczać cennych danych, dzięki którym będzie można zaradzić najbardziej palącym problemom ruchu w miastach – na przykład usprawnić płynność ruchu drogowego czy szybciej znajdować miejsca parkingowe. Obecnie kierowca potrzebuje średnio aż 30 minut, by znaleźć miejsce parkingowe w centrum dużego miasta. W tym czasie w wolnym tempie przejeżdża około 5 niepotrzebnych kilometrów, blokując ruch i zanieczyszczając powietrze. W Warszawie w korkach w ciągu roku kierowcy spędzają aż 35 godzin!*

30 MINUT

to potencjalna oszczędność czasu kierowcy, który korzysta z systemu parkowania społecznościowego (CBP)

Czy parkowaniem mógłby zająć się tylko samochód bez udziału kierowcy? Oczywiście, taka technologia już istnieje. W 2016 roku w Stuttgarcie Bosch i Daimler zaprezentowały funkcję automatycznego parkowania (Automated Valet Parking).

Kierowca opuszczając swój pojazd, wydaje mu polecenie za pomocą aplikacji w smartfonie. Samochód sam szuka wolnego miejsca i parkuje na nim automatycznie. W pełni zautomatyzowany system parkowania jest możliwy dzięki interakcji między wyposażeniem w samochodzie, a inteligentną infrastrukturą parkingu, która umożliwia łączenie się z oprogramowaniem pokładowym pojazdu. Kierowca nie musi nawet obserwować manewru – może opuścić pojazd i bez stresu odejść, by załatwić swoje sprawy.

Istnieją już jednak systemy ułatwiające parkowanie, które nie wymagają infrastruktury na parkingu – np. asystent parkowania Home zone assist pozwala na parkowanie auta w prywatnym garażu lub na wyznaczonym miejscu parkingowym. Pojazd sam dojedzie do wyznaczonego miejsca na odcinku do 100 metrów i prawidłowo wykona manewr parkowania. Wystarczy, że kierowca wykona go tylko raz w ramach jazdy próbnej, aby nauczyć pojazd i wprowadzić trasę do jego pamięci. Od tego momentu samochód zaparkuje w wyznaczonym miejscu postojowym. System wykorzystuje przede wszystkim czujniki i kamery, które rozpoznają obiekty, a następnie prowadzą samochód na miejsce.

Dużym wyzwaniem w miastach jest wyszukiwanie wolnych miejsc postojowych. Bosch opracował system, który wyręcza w tym kierowców. Testowana w kilku miastach Europy funkcja Community-Based Parking (czyli parkowanie społecznościowe) to wyszukiwarka miejsc parkingowych bazująca na połączeniu w sieci danych z czujników samochodów z wirtualną mapą miasta. Korzystając z czujników ultradźwiękowych systemu wspomagania parkowania, samochody identyfikują i mierzą wolne przestrzenie między zaparkowanymi pojazdami, gdy je mijają. Zebrane dane są na bieżąco przesyłane do cyfrowej mapy miejsc parkingowych, która jest dostępna dla użytkowników społeczności.

30% AUT

które w danej chwili poruszają się po mieście, to pojazdy szukające wolnego miejsca do zaparkowania *

Community-Based Parking pomaga kierowcy w poszukiwaniu miejsca, ogranicza stres, ale przede wszystkim pomaga oszczędzać czas i chronić środowisko, ponieważ kierowca zmierza prosto do wyznaczonego przez aplikację miejsca.

Dziel się swoim autem z kim chcesz za pomocą smartfona

Sharing, czyli współdzielenie auta, skutera czy roweru to kolejny trend, który zmienia rynek motoryzacyjny. Coraz częściej, zamiast posiadania pojazdu wybieramy możliwość bezproblemowego współużytkowania tylko wtedy, gdy faktycznie tego potrzebujemy.

Aby ułatwić rozwój tej koncepcji, Bosch proponuje aplikację Perfectly Keyless, czyli cyfrowy kluczyk do samochodu. Dzięki systemowi zamiany smartfona w kluczyk, kierowca może otwierać, uruchamiać i blokować auto z poziomu aplikacji. System Perfectly Keyless automatycznie identyfikuje unikatowy cyfrowy klucz bezpieczeństwa w smartfonie użytkownika. Dopiero, gdy wykryje użytkownika w odległości mniejszej niż dwa metry od samochodu, odblokuje drzwi. Ponadto silnik nie zostanie uruchomiony, dopóki system dostępu nie zlokalizuje smartfonu w samochodzie. Oczywiście, właściciel może za pomocą Perfectly Keyless udostępnić swoje auto innym osobom. W zasadzie możemy już zapomnieć o kluczykach. Szkoda tylko breloczków.

Bezpieczeństwo priorytetem mobilności przyszłości

Od kwietnia 2018 roku system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall jest w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych pojazdów silnikowych. A co z starszymi modelami? Rozwiązanie retrofit eCall od Bosch pozwala na wyposażenie auta w tę funkcję ostrzegania. Retrofit eCall montuje się w miejscu zapalniczki. Urządzenie wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia, czy pojazd uległ wypadkowi. W razie stłuczki czy wypadku, aplikacja informuje centrum serwisowe, a to przekazuje informację do służb ratunkowych.

Wiele wypadków samochodowych spowodowane jest przez złe warunki pogodowe. Zbyt szybka jazda po mokrej nawierzchni najczęściej prowadzi do tragedii. Dlatego Bosch opracował usługę prognozowania warunków pogodowych, która bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo na drogach. Rozwiązanie od Bosch to serwis, bazujący na chmurze, który informuje o stanie dróg. Funkcja umożliwi autonomicznym pojazdom dostosować samodzielnie styl jazdy do stanu jezdni. System zbiera dane z czujników układu ESP, stacji metrologicznych i czujników na drogach, a następnie przesyła je w czasie rzeczywistym za pośrednictwem internetu do chmury, skąd odpowiednio opracowane informacje o stanie nawierzchni i współczynniku tarcia wysyłane są do pojazdów podłączonych do sieci.

Zapomnij o serwisie! Samochód sam przeprowadzi podstawową diagnostykę

Nie ma nic bardziej irytującego od awarii samochodu podczas urlopu. Dlatego Bosch proponuje funkcję, dzięki której możliwie jest sprawdzanie stanu najważniejszych części układów w pojeździe. Diagnoza opiera się na danych zebranych podczas regularnych jazd i analizowanych w chmurze danych. Jeśli wskazują one stan zużycia części kwalifikujący się do wymiany lub przeglądu, kierowca zostaje powiadomiony o tym przed wystąpieniem usterki i otrzyma zalecenie udania się do warsztatu. Z tym systemem trudno dać się zaskoczyć.

*Źródło: INRIX Global Traffic Scorecard Report 2017 (Raport INRIX: Światowy ranking natężenia ruchu 2017)