Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce

Samochody elektryczne – na szybkim pasie ruchu

Samochody elektryczne – na szybkim pasie ruchu

Wizja staje się rzeczywistością

Na ulicach można zobaczyć coraz więcej pojazdów elektrycznych, od małych skuterów po samochody dostawcze i ciężarówki. Bosch wyznacza kierunki innowacji na wszystkich poziomach elektromobilności. Rozwija elektryczne układy napędowe i łączy pojazdy z infrastrukturą oraz inspirującymi usługami.

Elektromobilność – gdzie zyskuje przewagę?

Samochody elektryczne mają przewagę nad spalinowymi przede wszystkim pod względem kosztów związanych z eksploatacją, są mniej awaryjne, ekologiczne, generują mniej hałasu, a pod kątem komfortu jazdy czy pakowności nie różnią się niczym od tradycyjnych pojazdów.

Dla producentów samochodów elektromobilność jest również coraz bardziej opłacalna. Dzięki swojej skalowalności układy napędowe są łatwe do zintegrowania i można je elastycznie wykorzystywać w wielu klasach pojazdów. Skraca to czas projektowania i redukuje koszty oraz umożliwia szybsze wprowadzenie nowych pojazdów na rynek.

Doświadczenie i nowe pomysły bezpiecznie wprowadzają e-mobilność na ulice

Bosch jest motorem innowacji na wszystkich poziomach elektromobilności. Rozwija elektryczne układy napędowe i łączy pojazdy z infrastrukturą oraz inspirującymi usługami.

Zacznijmy od najważniejszego wyzwanie dla elektromobilności, czyli akumulatora. Pojemność oraz możliwość magazynowania energii elektrycznej to obecnie jedno z ważniejszych wyzwań w tej dziedzinie. Bosch opracował zintegrowany 48-woltowy system napędowy, obejmujący silnik, sterownik, akumulator, ładowarkę, wyświetlacz i aplikację. System może zostać wykorzystany do wszystkich klas lekkich pojazdów elektrycznych. Układ napędowy składa się z już istniejących części samochodowych, dlatego każdy producent może z niego korzystać, poświęcając mniejsze nakłady na opracowanie projektu oraz wypuszczenia pojazdu (nawet do 18 miesięcy).

18 MIESIĘCY

tyle trwa produkcja pojazdu elektrycznego z wykorzystaniem 48-woltowego systemu napędowego od Bosch

Najważniejszym elementem tego systemu jest akumulator 48-woltowy wraz z urządzeniem odzyskującym i konwerterem DC-DC. Akumulator od Bosch przechowuje odzyskaną energię hamowania, a następnie dostarcza ją do silnika elektrycznego oraz instalacji elektrycznej pojazdu. Niewielka objętość urządzenia pozwala na montaż go w dodatkowych lokalizacjach, na przykład pod siedzeniem lub kołem zapasowym. Pasywne chłodzenie akumulatora jest nie tylko ciche, ale przede wszystkim kompaktowe i tym samym wysoko opłacalne w produkcji.

Nieodłącznym elementem układów napędowych w pojazdach elektrycznych i hybrydach jest elektryczna oś tzw. e-oś. Silnik, elektronika i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym tworzą jedną zwartą jednostkę, która napędza bezpośrednio oś samochodu.

Istnieją różne konfiguracje e-osi. Jej moc wyjściowa może wynosić od 50 do 300 kilowatów, co oznacza, że oś elektryczna może być instalowana w samochodach kompaktowych, SUV-ach, a nawet lekkich pojazdach użytkowych. Ta e-oś cechuje się wysokim poziomem efektywności z dwóch powodów: po pierwsze ciągłej poprawy silnika elektrycznego i elektroniki mocy, a po drugie zmniejszenia liczby interfejsów i elementów, takich jak kable wysokonapięciowe, wtyczki i urządzenia chłodzące. Krótko mówiąc, oś elektryczna Bosch oznacza większy zasięg przy tej samej pojemności akumulatorów.

Zapomnij o trudnościach ze znalezieniem wolnej stacji ładownia!

Jednym z kluczowych elementów rozwijania elektromobilności jest zapewnienie kierowcom dogodnego dostępu do stacji ładowania pojazdów. Kierowcy chcący naładować swoje samochody elektryczne często muszą rejestrować się u wielu różnych operatorów stacji ładowania. Aplikacja Bosch Charging App łączy ponad 17 tys. stacji ładowania w pięciu krajach w Europie.

Aplikacja oferuje posiadaczom samochodów elektrycznych dostęp do usług pakietowych i wygodny sposób płatności za ładowanie. Dzięki takiemu rozwiązaniu Bosch sprawia, że infrastruktura ładowania dla e-mobilności jest przyjazna użytkownikowi. Kolejnym krokiem w rozbudowie aplikacji jest jej integracja z wyświetlaczem pojazdu.

Elektromobilność – power on!