Przejdź do głównej zawartośc
Bosch w Polsce
Historia firmy

Globalizacja od 1900 roku

Analiza produkcji w czasie rzeczywistym.

Zapadła Żelazna Kurtyna, Azja udostępniła nowe rynki, a oprogramowanie otworzyło nowe możliwości dla firmy Bosch. Ostatnie trzy dekady przyniosły szybkie zmiany ekonomiczne, którym firma musiała stawić czoła.

Rysunek otwartego szlabanu, symbolizującego otwarcie Europy Wschodniej.

Upadek Układu Warszawskiego i otwarcie Europy Wschodniej

Upadek Żelaznej Kurtyny zapowiedział także nową erę dla firmy Bosch. W 1994 roku miała ona własne filie w 13 krajach byłego Bloku Wschodniego. Firma Bosch kontynuowała otwieranie zakładów produkcyjnych w miejscowościach Jihlava oraz České Budějovice w Republice Czeskiej, we Wrocławiu w Polsce, Miskolc i Hatvan na Węgrzech oraz Engels i Samara w Federacji Rosyjskiej. Udział sprzedaży generowanej poza terytorium Niemiec wzrósł z 51 procent w roku 1990 do około 72 procent w roku 2000.

IFA Trabant 601 w warsztacie w Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant był standardowym samochodem osobowym w socjalistycznej Niemieckiej Republice Demokratycznej do 1989 roku i w związku z tym konieczne było dostosowanie technologii testowej Bosch do tego popularnego modelu pojazdu.
IFA Trabant 601 w warsztacie w Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant był standardowym samochodem osobowym w socjalistycznej Niemieckiej Republice Demokratycznej do 1989 roku i w związku z tym konieczne było dostosowanie technologii testowej Bosch do tego popularnego modelu pojazdu.
Jedną z najważniejszych lokalizacji w organizacji regionalnej na Węgrzech, powstałą w 1991 roku, jest Hatvan — miejscowość, w której wytwarzane są produkty z dziedziny elektroniki pojazdowej, na przykład czujniki. (1998)
Jedną z najważniejszych lokalizacji w organizacji regionalnej na Węgrzech, powstałą w 1991 roku, jest Hatvan — miejscowość, w której wytwarzane są produkty z dziedziny elektroniki pojazdowej, na przykład czujniki. (1998)
/

Szanse na rozwój — nowe perspektywy w Azji

W Indiach, Japonii i krajach południowo-wschodniej Azji firma Bosch była już od dawna obecna lub stała się zyskać punkt zaczepienia na rozwijających się rynkach. Jednak największym strategicznym zainteresowaniem cieszyło się stopniowe otwieranie rynku chińskiego. Aż do 1994 roku obecność firmy Bosch w Chinach przejawiała się formie licencji i biura przedstawicielskiego w Pekinie, otwartego w 1989 roku. Po tym roku firmie Bosch udało się również stworzyć punkt zaczepienia jako regionalny producent na tym rynku.

Billboard reklamujący profesjonalne elektronarzędzia dla przemysłu budowlanego na drogach Szanghaju. (1996)
Billboard reklamujący profesjonalne elektronarzędzia dla przemysłu budowlanego na drogach Szanghaju. (1996)
Plakat reklamowy w centrum Szanghaju. Świece zapłonowe są jednymi z pierwszych produktów wytwarzanych przez Bosch na terenie Chin. (1998)
Plakat reklamowy w centrum Szanghaju. Świece zapłonowe są jednymi z pierwszych produktów wytwarzanych przez Bosch na terenie Chin. (1998)
/

Czujniki mikromechaniczne

Pchła na czujniku mikromechanicznym (MEMS), uwidaczniająca skalę (1995)

Miniaturowe urządzenia monitorujące

Firma Bosch od lat 1990 tworzy czujniki mechaniczne do zastosowania w pojazdach, które pracują jak zmysły, aby mierzyć przyspieszenie, obroty, ciśnienie i dźwięk. Przekazują one informacje do elektronicznych jednostek sterujących, które doskonale wiedzą, przykładowo, kiedy napełnić poduszkę powietrzną w momencie wypadku. W 2005 roku firma Bosch rozpoczęła również wytwarzanie czujników do elektroniki użytkowej, na przykład smartfonów czy konsoli do gier. Najmniejsze czujniki MEMS mają zaledwie 1,5 milimetra szerokości. Zespół badawczy Bosch wynalazł proces „trawienia plazmowego”, wykorzystywany do wytwarzania tych miniaturowych elementów. Od 1995 roku firma Bosch wyprodukowała około 5 miliardów czujników MEMS i jest obecnie liderem na rynku, wytwarzającym około 4 miliony jednostek każdego dnia.

Zdjęcie: Pchła na czujniku mikromechanicznym (MEMS), uwidaczniająca skalę (1995)

Rysunek żarówki z samochodem w środku.

Od ESP do ACC — mocniejsza koncentracja na innowacjach

Elektroniczny program stabilizacji ESP® wprowadzony na rynek w 1995 roku był technologicznym kamieniem milowym. Zapobiega on ślizganiu pojazdów. W tym samym roku Bosch ujawniła swój system nawigacji TravelPilot z prowadzeniem po drogach i komunikatami głosowymi. W 1997 roku wysokociśnieniowy układ zapłonowy do silników wysokoprężnych Common Rail zmniejszył zużycie paliwa, tak samo jak bezpośredni wtrysk benzyny DI Motronic w 2000 roku, podczas gdy systemy asystujące, jak Adaptive Cruise Control i Night Vision, zwiększyły bezpieczeństwo.

Po około dziesięciu latach prac rozwojowych, w 1989 roku na rynek wprowadzono pierwszy system nawigacji Bosch o nazwie TravelPilot. W 1995 roku dodano funkcję prowadzenia po trasach i komunikaty głosowe.
Po około dziesięciu latach prac rozwojowych, w 1989 roku na rynek wprowadzono pierwszy system nawigacji Bosch o nazwie TravelPilot. W 1995 roku dodano funkcję prowadzenia po trasach i komunikaty głosowe.
Testy ESP w północnej Szwecji (1995). Pojazd testowy jest nagrywany z helikoptera na potrzeby programu telewizyjnego.
Testy ESP w północnej Szwecji (1995). Pojazd testowy jest nagrywany z helikoptera na potrzeby programu telewizyjnego.
Komponenty wysokociśnieniowego układu wtryskowego do silników wysokoprężnych Common Rail (1997). Paliwo jest przechowywane w szynie pod ciśnieniem do 2500 barów na potrzeby wtrysku.
Komponenty wysokociśnieniowego układu wtryskowego do silników wysokoprężnych Common Rail (1997). Paliwo jest przechowywane w szynie pod ciśnieniem do 2500 barów na potrzeby wtrysku.
/

Firma podlega zmianom — nowe obszary działalności

Po sprzedaniu pionu telekomunikacyjnego firma Bosch w 2001 roku pozyskała specjalistę od technologii przemysłowej, Mannesmanna Rexrotha. To wzmocniło pion technologii przemysłowej i zrównoważyło strukturę firmy. Pozostałe jednostki pionu telekomunikacyjnego utworzyły dział Security Systems. Firma Bosch rozszerzyła swój pion technologii cieplnej, przejmując spółkę Buderus AG w 2003 roku. Firma Bosch zajęła się nowymi obszarami, jak na przykład energia słoneczna w 2008 roku.

Kontrola wzrokowa 6-calowej płytki w zakładzie w Reutlingen (1999). Obecnie na jednej płytce możliwe jest wytworzenie ponad 1000 mikrochipów do układów scalonych i czujników.
Kontrola wzrokowa 6-calowej płytki w zakładzie w Reutlingen (1999). Obecnie na jednej płytce możliwe jest wytworzenie ponad 1000 mikrochipów do układów scalonych i czujników.
Bojler gazowy Junkers wytwarzany do ogrzewania domów. Firma Bosch znacznie rozszerzyła swój pion technologii cieplnej, przejmując spółkę Buderus AG. (2015)
Bojler gazowy Junkers wytwarzany do ogrzewania domów. Firma Bosch znacznie rozszerzyła swój pion technologii cieplnej, przejmując spółkę Buderus AG. (2015)
Maszyny do wiercenia tuneli z komponentami hydraulicznymi od Bosch Rexroth są wykorzystywane do budowania długich tuneli w górach. (2015)
Maszyny do wiercenia tuneli z komponentami hydraulicznymi od Bosch Rexroth są wykorzystywane do budowania długich tuneli w górach. (2015)
Solar Decathlon House, współtworzony przez ekspertów z Uniwersytety Technicznego w Darmstadt i firmę Bosch, wytwarza całą energię, jakiej potrzebuje. Otrzymał prestiżową amerykańską nagrodę „Solar Decathlon” w 2007 roku.
Solar Decathlon House, współtworzony przez ekspertów z Uniwersytety Technicznego w Darmstadt i firmę Bosch, wytwarza całą energię, jakiej potrzebuje. Otrzymał prestiżową amerykańską nagrodę „Solar Decathlon” w 2007 roku.
/
Rysunek człowieka na rowerze wjeżdżającego pod górę i stylizowanego ekranu.

Inteligentne wkręcanie, jeżdżenie rowerem, chłodzenie i sterowanie

Dzięki elektrycznemu wkrętakowi IXO, który zaskakująco szybko stał się najlepiej sprzedawanym elektronarzędziem na świecie, firma Bosch ustanowiła w 2003 roku nowy obszar działalności, obejmujący małe, lekkie urządzenia zasilane bateriami litowo-jonowymi. Pojawiły się całkiem nowe obszary, takie jak napędy do rowerów elektrycznych w 2011 roku. W tym samym czasie firma Bosch rozszerzyła swoje tradycyjne działania, na przykład wykupując dawne spółki joint venture, jak ZF Lenksysteme oraz Bosch und Siemens Hausgeräte — które stworzyły istotną podstawę dla przyszłych scenariuszy, których rezultatem są urządzenia AGD komunikujące się przez sieć web czy samodzielnie jeżdżące samochody.

Baterie litowo-jonowe umożliwiają zaprojektowanie niezwykle kompaktowego i poręcznego IXO, wprowadzonego na rynek w 2003 roku.
Baterie litowo-jonowe umożliwiają zaprojektowanie niezwykle kompaktowego i poręcznego IXO, wprowadzonego na rynek w 2003 roku.
Produkcja silników elektrycznych do napędzania pojazdów elektrycznych w zakładzie Bosch Hildesheim (2015). Są one kamieniem węgielnym przyszłej elektromobilności — razem z elektroniką energetyczną, inwerterami i technologią odzyskiwania energii.
Produkcja silników elektrycznych do napędzania pojazdów elektrycznych w zakładzie Bosch Hildesheim (2015). Są one kamieniem węgielnym przyszłej elektromobilności — razem z elektroniką energetyczną, inwerterami i technologią odzyskiwania energii.
/

Zautomatyzowana jazda

Pojazd testowy do zautomatyzowanej jazdy z obracaną o 360 stopni kamerą o dużej szybkości (2015)

Podróżowanie na autopilocie

Zautomatyzowana jazda nie jest już nieosiągalną fikcją. Firma Bosch bada, opracowuje i testuje tę technologię w laboratoriach i na sieci niemieckich autostrad i kalifornijskich drogach szybkiego ruchu. Już w 2000 roku firma Bosch wprowadziła na rynek radar do kontroli odległości. System następnej generacji był już zdolny do automatycznego wyhamowania samochodu aż do zatrzymania i przyspieszania w zakorkowanym ruchu drogowym. W związku z ciągłym rozwojem technologii czujników i oprogramowania, będzie ona stopniowo dostępna na autostradach około 2020 roku, na drogach krajowych około 2025 i w ruchu miejskim do 2030 roku.

Zdjęcie: Pojazd testowy do zautomatyzowanej jazdy z obracaną o 360 stopni kamerą o dużej szybkości (2015)

Odkrywanie nowych terytoriów — IoT i Przemysł 4.0

Internet rzeczy i usług (Internet of Things and Services) otwiera przed Bosch wiele nowych dróg. Oprócz tradycyjnych produktów obejmuje on oprogramowanie, nowe modele biznesowe bazujące na Internecie i ochronę danych. Firma wyznaczyła sobie za cel, połączenie tych czterech obszarów w długofalowej perspektywie. Obejmują one wszystkie aspekty od zautomatyzowanej jazdy do inteligentnych domów i autonomicznej komunikacji między maszynami produkcyjnymi w fabryce.

Pilotażowy projekt infrastruktury stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Singapurze. Celem jest opracowanie optymalnego oprogramowania, które łączy w sobie wyszukiwanie stacji dokujących, ładowanie i rozliczenia w celu zapewnienia płynnej, przyjaznej dla użytkownika obsługi. (2011)
Pilotażowy projekt infrastruktury stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Singapurze. Celem jest opracowanie optymalnego oprogramowania, które łączy w sobie wyszukiwanie stacji dokujących, ładowanie i rozliczenia w celu zapewnienia płynnej, przyjaznej dla użytkownika obsługi. (2011)
Analiza produkcji w czasie rzeczywistym. Zebrane w ten sposób dane pomagają w osiągnięciu połączonego środowiska Przemysłu 4.0, w którym maszyny mogą komunikować się ze sobą niezależnie, usprawniając w ten sposób procesy produkcyjne.
Analiza produkcji w czasie rzeczywistym. Zebrane w ten sposób dane pomagają w osiągnięciu połączonego środowiska Przemysłu 4.0, w którym maszyny mogą komunikować się ze sobą niezależnie, usprawniając w ten sposób procesy produkcyjne.
Rozpoznawalne z dużej odległości na ruchliwej autostradzie między Stuttgartem i Monachium, nieopodal lotnika Stuttgart — logo i emblemat Bosch podświetlone nocą. Wysokość każdej litery to osiem metrów.
Rozpoznawalne z dużej odległości na ruchliwej autostradzie między Stuttgartem i Monachium, nieopodal lotnika Stuttgart — logo i emblemat Bosch podświetlone nocą. Wysokość każdej litery to osiem metrów.
/